Updates

Over BOS+

meldpunt integriteit

Uw melding wordt in alle discretie behandeld.

Heb je een klacht of melding aangaande BOS+? 

Ben je benadeeld door een integriteitsschending gepleegd door BOS+, inclusief haar medewerkers, bestuurders en partners in de uitoefening van hun functie? Denk hierbij aan zowel morele schendingen (machtsmisbruik, racisme, seksueel grensoverschrijdend gedrag) als financiële schendingen (corruptie, fraude). Of was je er getuige van? Dan kan je een klacht of melding indienen via onderstaande webformulier. Bedankt alvast om het ons te melden. 

Strikt vertrouwelijk

Elke melding of klacht wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Enkel de klachtenmanager heeft toegang tot de informatie van de melding. Persoonsgegevens worden niet gedeeld zonder toestemming van de melder. In een later stadium kunnen, na onderling overleg, andere mensen betrokken worden, indien de verdere behandeling van de klacht dit vereist.

Objectief en onafhankelijk

De melding of klacht wordt behandeld op een objectieve en onafhankelijke manier, in lijn met het integriteitsbeleid, de ethische code van BOS+, en de interne klachtenprocedure.

Blijf op de hoogte

Je ontvangt na het indienen van je melding of klacht een ontvangstbevestiging. Nadien word je op de hoogte gehouden van de verdere behandeling.

Ontvankelijkheidscriteria

Een klacht kan niet anoniem worden gemeld, aangezien dit het onderzoek onmogelijk maakt. Hieronder vind je nog een aantal ontvankelijkheidcriteria terug.

Klacht indienen

Vul het onderstaande formulier in. Geef in je toelichting de volgende informatie mee:  

  1. Naam en contactgegevens: jouw naam en e-mailadres waarop we je kunnen bereiken 
  2. De naam van de organisatie waaraan je verbonden bent/was op het moment van de schending/klacht 
  3. De aard van je relatie met BOS+ op dit moment en op het moment van de schending 
  4. Wanneer en waar de schending precies plaatsvond 
  5. Een zo volledig mogelijke beschrijving van je melding/klacht 

 

Klachten tegenover de klachtenmanager zelf of tegenover de directeurs van BOS+ (Laure De Vroey en Leen Broekaert) worden niet bij de klachtenmanager gemeld, maar bij de voorzitter van BOS+, Kris Verheyen (kris.verheyen@ugent.be), die deze melding eveneens vertrouwelijk zal behandelen. 

Het integriteitscomité van BOS+

De integriteitsverantwoordelijke: Leen Broekaert

Zij is verantwoordelijk voor alle procedures gelinkt aan het thema integriteit. Bij haar kan je ook terecht met al je vragen gerelateerd aan dit thema.

De raadgever integriteit: Rebecca Tournicourt

Iedereen die een link heeft met BOS+ kan in vertrouwen terecht bij de raadgever integriteit voor advies en begeleiding omtrent integriteit en mogelijke schendingen.

De klachtenmanager: Lieve Van Elsen

Zij behandelt binnengekomen klachten door deze te registreren, te analyseren en op te lossen in samenwerking met relevante afdelingen. In het geval Lieve afwezig is, treedt Leen Broekaert op als back-up.

Kris Verheyen

Bij klachten gelinkt aan de directie of de klachtenmanager zelf.

Advies nodig over integriteit en mogelijke schendingen?

Rebecca Tournicourt, te bereiken via Rebecca.Tournicourt@bosplus.be 

Wat is integriteit precies?

Wanneer zeggen we dat een melding of klacht gelinkt is aan integriteit?

Wat kan ik doen als ik getuige of slachtoffer ben van een mogelijke integriteitsschending?

 

Iedereen die een link heeft met BOS+ kan in vertrouwen terecht bij de raadgever integriteit voor advies en begeleiding omtrent integriteit en mogelijke schendingen.

Het is normaal dat er dergelijke vragen in je opkomen. Met al deze vragen kan je terecht bij de raadgever integriteit. 

De raadgever integriteit begeleidt je doorheen het domein integriteit, kan het kader toelichten en je verschillende mogelijke pistes voorleggen met vervolgstappen. De raadgever integriteit garandeert de vertrouwelijkheid van de gedeelde informatie, tenzij er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden, zoals een ernstig en dreigend gevaar voor personen of de organisatie. In dat geval kan het vertrouwelijkheidsprincipe doorbroken worden.  

Ontvankelijkheidsvoorwaarden

  • Een klacht is ontvankelijk indien: 

    • Het gaat om een klacht met betrekking tot een mogelijke integriteitsschending begaan door BOS+, met inbegrip van haar bestuurders, medewerkers en vrijwilligers in uitoefening van hun opdracht. Onder integriteitsschending wordt begrepen elke schending van financieel of moreel gedrag volgens de ethische code van BOS+. Daarnaast komen ook mogelijke schendingen door partnerorganisaties van BOS+ in aanmerking, wanneer deze betrekking hebben op de bepalingen omtrent integriteit die opgenomen zijn in de contracten die BOS+ met hen afsluit. 
    • De klacht werd ingediend door een belanghebbende. Onder belanghebbende wordt verstaan elke medewerker, partner en begunstigde van BOS+, met inbegrip van hun medewerkers, en elk ander slachtoffer van integriteitsschendingen zoals in punt 1. vermeld. De melder kan zowel slachtoffer als getuige zijn. 
    • De feiten zijn niet verjaard. De verjaringstermijn is drie jaar. 
    • De klacht werd ingediend via één van de voorziene meldingskanalen, zijnde aan de klachtenmanager, via het klachtenformulier op de website van BOS+ of via iemand van de directie. 
    • De klacht niet anoniem werd  ingediend. 
    • Het niet gaat om een klacht over een schending die reeds eerder werd gemeld en waaraan een adequaat gevolg werd gegeven. 

     

Integriteitsschending melden?

Uw melding wordt in alle discretie behandeld.