Quads, slechts weinigen blijven er onverschillig bij. Sommigen vinden deze Canadese uitvinding, die daar in de land- en bosbouw wordt gebruikt, de meest fantastische vondst sinds, wel, het wiel. Anderen zouden die quads graag zo snel en massaal mogelijk op de schroothoop zien belanden. Recent werd er in het Eén-programma Volt nog een reportage aan de quad gewijd, toen burgemeester Herman De Croo van Brakel aankondigde strenge maatregelen te treffen om de quads van de landwegen in zijn gemeente te weren. In de Brakelse gemeenteraadszitting van 16 maart van dit jaar werd dan ook besloten dat “quads, motoren voor motorcross en 4×4 terreinwagens niet meer worden toegelaten op buurtwegen, en dit op straffe van administratieve geldboetes van 250€”.
Is het quadprobleem in Brakel daarmee opgelost? Is er daar eigenlijk wel een quadprobleem? En wat gebeurt er inmiddels buiten de Brakelse gemeentegrenzen? Dat er over het thema nog wel het één en ander te vertellen was, bleek op de druk bijgewoonde studiedag die recent door een aantal organisaties over deze controversiële machine werd georganiseerd. Van quad tot erger: het verhaal van een wel héél omstreden vrijetijdsbesteding.
Gelieve als volgt te citeren:
Bert De Somviele (2009). Van Quad tot Erger – Beleid en praktijk van een lawaaierige buitensport. Bosrevue 28a, p11-15.
ISSN 2565-6953 – Bosrevue 28a