Parijs zal de helft van zijn 140.000 parkeerplaatsen verwijderen om de stad groener en mensvriendelijker te maken. De stad wil zich zo aanpassen aan de versnelde gevolgen van de klimaatverandering, zegt David Belliard, verantwoordelijk voor mobiliteit, transport en transformatie van de openbare ruimte in de Franse hoofdstad. De plannen voor de vrijgekomen parkeerplaatsen omvatten o.a. bomen, struiken, kinderspeelplaatsen en fietsenstallingen.
Het stadsbestuur van de Franse hoofdstad wil ongeveer 70.000 parkeerplaatsen verwijderen om ruimte vrij te maken voor meer milieuvriendelijke vervoersmogelijkheden en vrijetijdsactiviteiten, vooral in smalle straten en woonstraten. De resterende plaatsen worden voorbehouden aan bewoners en bedrijven, en er zullen geen plaatsen afgenomen worden van mensen met een beperking.
“We kunnen niet langer de helft van de stad voorbehouden aan auto’s terwijl ze slechts 13 procent van de ritten van mensen vertegenwoordigen”, zei Belliard. “We moeten groen planten in de stad om ons aan te passen aan de klimaatverandering. We willen betere lucht en de openbare ruimte teruggeven aan de inwoners van Parijs die vaak erg klein wonen.”
Bijna 15.000 inwoners namen deel aan een enquête
Lokale autoriteiten hebben eind 2020 hun inwoners gevraagd wat ze willen in de plaats van de vrijgekomen parkeerplaatsen, waarvan er veel in woonwijken liggen. Er zijn heel wat opties: meer bomen en planten, moestuinen, composteerplekken voor voedsel, speelplekken voor kinderen, fietsenstallingen, hygiënische openbare toiletten, en nog veel meer.
De Parijse plannen dateren van vóór de COVID-19-pandemie – ze doken voor het eerst op tijdens de herverkiezingscampagne van burgemeester Anne Hidalgo begin 2020 – maar de coronacrisis heeft steden zoals Parijs ertoe aangezet het gebruik van buitenruimte te heroverwegen.
Steden hebben een ‘groen en rechtvaardig herstel’ nodig
De C40 Cities Climate Leadership Group is een groep van 97 steden over de hele wereld die een twaalfde van de wereldbevolking en een kwart van de wereldeconomie vertegenwoordigt.
Het is een netwerk van steden die zich inzetten voor het aanpakken van klimaatverandering en stelt dat herstel van het coronavirus niet een terugkeer naar de normale gang van zaken mag betekenen. In plaats daarvan dringt het aan op collectieve actie om de veerkracht van steden en gemeenschappen te verbeteren, evenals op investeringen die moeten worden gedaan om bescherming te bieden tegen toekomstige bedreigingen, zoals uitbraken zoals het coronavirus en klimaatverandering.
Guiseppe Sala, burgemeester van Milaan en voorzitter van de COVID-19 Recovery Task Force van de C40-groep vertelde BBC Worklife dat steden over de hele wereld fundamenteel veranderd waren en riep op tot een groen en rechtvaardig herstel om de gezondheid en het welzijn van de burgers te beschermen. Een belangrijke manier om de veerkracht van een stad te verbeteren, is door bomen te planten en de hoeveelheid groen in stedelijke gebieden te vergroten.
De 15-minutenstad
Een principe dat door heel wat C40-burgemeesters, organisaties en politici wordt gedragen is dat van de 15-minutenstad. Het centrale concept is het creëren van een stad waar alles wat we nodig hebben dicht bij huis is, met winkels, parken, recreatievoorzieningen en andere voorzieningen op loop- of fietsafstand.
Koolstofneutraal en 75% van de reizen zonder auto
De Deense stad Kopenhagen maakt ook deel uit van de C40-groep en is van plan om tegen 2025 ’s werelds eerste koolstofneutrale hoofdstad te worden, met 75% van de reizen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Op parkeerplaatsen werden massaal struiken en heesters aangeplant en rotondes staan vol met bomen om het stedelijke landschap te vergroenen, een initiatief dat als bijzonder relevant werd beschouwd na de plotselinge overstromingen van 2011.
Groene corridors en groen zones
Steden over de hele wereld hebben het coronavirus gebruikt om autovrije infrastructuur te implementeren en de stedelijke omgeving te verbeteren. De Estse hoofdstad Tallinn kondigde een 13,5 kilometer lange groene corridor aan om buurten met elkaar te verbinden, terwijl het Streetspace-plan van de Britse hoofdstad Londen erop gericht is meer ruimte te creëren voor wandelaars en fietsers. Barcelona kondigde onlangs een tienjarenplan aan om de auto terug te dringen, waarbij een op de drie wegen in de zwaar vervuilde wijk Eixample groene zones zouden worden.
Trees Please van BOS+
Mag jouw buurt er wel wat groener uitzien? Neemt koning auto net iets te veel plaats in? Wil je de gemeente en buurtbewoners activeren tot verandering? Als je op al deze vragen volmondig ‘ja’ hebt geantwoord, dan zit je bij BOS+ aan het juiste adres. Met de campagne Trees Please willen we deze lente jouw buurt groen kleuren met een pop-up bos. De formule is simpel; neem gedurende 20 dagen de publieke ruimte in met 20 bomen in 20 kisten en laat zien wat vergroening kan doen met jouw omgeving!