Spelen en leren in het bos en de natuur prikkelt de fantasie, stimuleert de creativiteit en de ondernemingszin. Ook voor het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden is de natuur een uitgelezen plek om ervaring op te doen.
De positieve impact van een groene leeromgeving blijkt extra groot bij kinderen met een mentale beperking, leerstoornissen, aandachtstoornissen (zoals ADHD) en autismespectrumstoornissen. In een informele natuurlijke omgeving leren deze kinderen beter dan in een klas. Hun kansen in de samenleving nemen daardoor sterk toe.
Vanuit deze vaststelling vertrok BOS+, samen met partners uit Slovenië en Engeland om het Green Learning Environments project vorm te geven.
Dit project resulteerde in een toolbox voor leraren en opvoeders, die de voordelen van bos, groen en de natuur maximaliseren als een informele en krachtige leeromgeving. Deze toolbox en de andere documenten kan je hieronder downloaden.
Green Learning environment
2016 - 2018
Mersey Forest Team at Community Forest Trust; Slovenian NGO Institute for Forest Pedagogics; Slovenian Forest Research Institute (GOZDIS); and the partner schools:
Mede gefinancierd door het ERASMUS+ programma van de Europese Unie en EPOS Vlaanderen vzw, de Koning Boudewijnstichting (Fund ICT Community for Autism Spectrum Disorder en Veranderwijs.nu), en genereuze giften van talrijke sympathisanten.
Het project leidde tot heel concrete lesfiches en lesmaterialen op maat van kinderen met een mentale beperking. De geteste materialen worden gratis ter beschikking gesteld. Zo hebben leerkrachten en opvoeders de juiste middelen in handen om maximaal gebruik te maken van de natuur als informele en krachtige leeromgeving.
België, UK en Slovenië