Updates
Nieuws

100 schoolkinderen kleuren eigen speelbos op ‘betonzinnig’ plein in Antwerpen

© BBL

Het operaplein in Antwerpen kreeg vandaag een opvallende make-over:  100 leerlingen uit 3 verschillende scholen tekenden er op enkele uren tijd hun eigen speelbos, zo’n 300 m² urban jungle in stoepkrijt. Zo vragen ze, terwijl niet alleen de regeringsvorming maar ook de zomer op temperatuur komt, aandacht voor meer groene (speel)ruimte in de stad. De krijtactie is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu, BOS+, Breekijzer, Greenpeace en Klimplant, en past in een campagne van de Vlaamse milieubeweging*. Maar liefst  5 klassen van ‘t Speelscholeke, De Dames en de Reuzepoort namen deel

De actie ging niet toevallig door op het Operaplein, dat na de heraanleg in 2018 veel kritiek oogstte over het gebrek aan groen in het ontwerp. De organisatie spreekt over een schoolvoorbeeld van ‘betonzin’. Met deze uitgevonden term doelt ze op het onnodig betonneren of verharden van de openbare ruimte. “Vlaanderen is zowat de meest verharde regio van Europa.” legt Anton Christiaens van Breekijzer uit. “Tussen 2013 en 2021 kwam daar dagelijks nog eens  5.1 hectare verharding bij. Dat zijn meer dan 10 voetbalvelden extra verharding, iedere dag opnieuw.”

En dat is een probleem, want al die verharding laat weinig plaats over voor groene speelplekken, grote en gezonde bomen, schaduwrijke parken of open water. Elementen die we nochtans heel erg nodig hebben om onze omgeving gezond en leefbaar te houden, te wapenen tegen grote uitdagingen als klimaatverandering, en voor het recht op spelen en ontmoeten.: “Kwalitatief stadsgroen tempert de zomerse hitte als een natuurlijke airco, en ook de luchtkwaliteit wordt beter.” zegt Marlies Lenaerts van Klimplant. “Dat is voor onze burgerbeweging dé motivatie om deze actie mee waar te maken.”

Een hoge bevolkingsdichtheid mag vergroening niet afremmen, integendeel.
– Laure De Vroey, BOS+

Antwerpen is niet de enige gemeente die kampt met weinig groen, maar volgens het laatste Betonrapport wel één van de sterkste en bovendien dé snelst verharde van Vlaanderen. Oorzaken daarvan zijn de haven en de hoge bevolkingsdichtheid, maar dat mag volgens de organisatie geen excuus zijn. “Een hoge bevolkingsdichtheid mag vergroening niet afremmen, integendeel.” zegt Laure De Vroey van BOS+. “Onderzoek toont aan dat de positieve effecten van bijkomend groen tot tweemaal hoger zijn in stedelijke omgevingen en wijken met een lage scoiaal-economische score. Net daar waar de meeste mensen wonen, waar private buitenruimte zeldzaam is, en waar hitte en luchtvervuiling het felst toeslaan, zijn inspanningen voor extra groen het hardst nodig.”  

De 100 aanwezige kinderen waren nog te jong om in juni een bolletje te mogen kleuren. Maar met de stoepkrijt jungle geven zij vandaag toch wat kleur aan hun toekomst. “Met deze actie vragen wij onze overheden – lokale en bovenlokale – om te investeren in méér groen en minder beton.” legt Nik Meeusen van Bond Beter Leefmilieu uit. “Wij willen gezellige wijken met ruimte voor leven. Waar spelende kinderen en volwassenen op zoek naar ontspanning elkaar ontmoeten, tussen bloeiende planten en bomen waarin ook dieren een thuis vinden.” 

Een nuttig instrument daarbij, is volgens de organisaties de 3-30-300 vuistregel. Die biedt een even simpel als doeltreffend recept voor een groene en gezonde leefomgeving: elke woning moet uitkijken op minstens 3 bomen, elke wijk moet voor 30% beschaduwd of groen zijn, en niemand zou verder dan 300 meter moeten wandelen tot een groene speel- of ontmoetingsplek. Ook een verplichte compensatie bij nieuwe verharding (1 m² extra verharden = 2 m² overbodige verharding ontharden), investeringen in nieuwe (stads)bossen, en trage, veilige verbindingen tussen openbare speelplekken staan op het verlanglijstje van de organisatoren.

*Over de campagne ‘Ik Verdien Meer’

Ik Verdien Meer is de op maandag 25 maart gelanceerde campagne van de milieu- en natuurbeweging en diverse middenveldorganisaties die ijveren voor een sociaalrechtvaardige duurzame toekomst. Samen willen we politici aansporen om in de volgende legislatuur een topprioriteit te maken van klimaat- en natuurbeleid dat niemand achterlaat. De campagnethema’s zijn natuur in de buurt, betaalbaar en energiezuinig wonen, voeding en openbaar vervoer. Op de campagne website vind je per thema getuigenissen van burgers over de uitdagingen waarmee het gebrek aan krachtig en inclusief klimaat- en natuurbeleid in ons land hen in hun dagelijkse leven confronteert, een set aan eisen en maatregelen voor een sterker beleid, en een partijwijzer die duidt hoe de politieke partijen zich hiertoe verhouden. Zie ook: https://www.ik-verdien-meer.be/meer-natuur

Terug

Een bewogen jaar voor Cacao

De strijd is nooit gestreden

Lees meer artikels