Wanneer je Isabella van Mylky spreekt, voel je meteen haar gedrevenheid. Wat begon met een persoonlijke zoektocht naar gezonde alternatieven voor koemelk, groeide uit tot een innovatief product: een plantaardige melkmachine waarmee je thuis verse melk maakt van granen en noten.
“Het idee is ontstaan omdat ik zelf een koemelkallergie heb,” vertelt Isabella. “Het zelf maken van plantaardige melk op de traditionele manier was echt super lastig. Mijn partner en ik wilden een oplossing die gezond, duurzaam én gemakkelijk was. Zo is Mylky geboren.”
Voor Isabella en levens- en zakenpartner Martin is duurzaamheid een vanzelfsprekende keuze. “Nu we zelf ouders zijn, is dat nog belangrijker geworden. We willen dat onze kinderen ook nog lang in een mooie wereld kunnen leven.” Wil je hier zelf ook aan deelnemen? Mail dan zeker naar tillia.eestermans@bosplus.be
Het resultaat was fantastisch: heel wat enthousiaste reacties en een van onze meest gelikete posts ooit.
Green Friday als tegengewicht voor overconsumptie
In 2024 organiseerde Mylky samen met BOS+ hun eerste Green Friday-actie. Voor hen was het een logische stap.
“Black Friday draait om overconsumptie, schijnkortingen en aankopen waar mensen vaak spijt van hebben. Dat is niet goed voor consumenten en niet goed voor de natuur. We wilden het omkeren: als je op die dag een product koopt, moet de wereld er beter van worden.”
Daarom schonk Mylky per verkochte machine één boom aan BOS+. “We hebben een e-mailcampagne gedaan en gepost op onze socials. Het resultaat was fantastisch: heel wat enthousiaste reacties en een van onze meest gelikete posts ooit.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Positieve impact voor bedrijf en klanten
De actie leverde niet alleen bomen op, maar ook credibiliteit.
“We hechten belang aan duurzaamheid. Met Green Friday konden we dat ook echt laten zien. Klanten waardeerden dat enorm en het gaf ons extra geloofwaardigheid.”
Ook de samenwerking met BOS+ speelde een belangrijke rol. “BOS+ is een oprechte organisatie die woord bij daad voegt. We zijn zelf naar de boomplantactie geweest en hebben foto’s gedeeld. Dat was het bewijs van de impact. Het maakte het tastbaar voor onze klanten.”
Een oproep aan andere bedrijven
De boodschap van Mylky aan andere ondernemers is duidelijk:
“Waarom niet iets negatief draaien tot iets positief? Zeker als Belgisch bedrijf: je helpt hier, in je eigen achtertuin, en ziet het resultaat. Je kan er voor kiezen te doneren aan projecten ver weg, maar dit is zó tastbaar.”
Bovendien hoeft het niet ingewikkeld te zijn. “We hadden gewoon het idee ‘één boom per machine’. We hebben aangeklopt bij BOS+ en samen een plan gemaakt. Het was supervlot, we konden er helemaal onze eigen draai aan geven. Alles is mogelijk, je moet gewoon de stap zetten.”

De plantactie in Ham: “je helpt hier, in je eigen achtertuin, en ziet het resultaat.”
© Gert Arijs
Green Friday: meer dan gewoon niet meedoen
Voor Mylky is Green Friday relevanter dan simpelweg afzien van Black Friday-acties.
“Als bedrijf kregen we heel wat vragen over promoties. Niet meedoen was een optie, maar door Green Friday konden we die aandacht omzetten in iets positiefs dat ook bijdraagt aan een groter verhaal.”