Updates
Nieuws

Steeds meer buitenklassen, boslessen en natuurschooltjes en 20 redenen waarom die belangrijk zijn

Terug  naar  school  was  nog  nooit  zo  spannend,  voor  leerlingen  én  voor  leerkrachten.  Scholen  en  leerkrachten  laten  zich  van  hun  meest  creatieve  en  flexibele  kant  zien  om  oplossingen  te  bieden  voor  een  veilige  heropening. Ruimte  om  social  distancing  te  garanderen  blijkt  schaars,  zelfs  wanneer  maar  een  fractie  van  onze  leerlingen  terug  naar  school  mag.

Buiten  les  geven  kan  een  uitweg  bieden,  én  levert  tal  van  bijkomende  voordelen  op.   Want   buiten   leren   helpt   rust   te   brengen   in   verwarde   kinderhoofden,   sociale   relaties   en   contacten   te   bevorderen  ondanks  de fysieke afstand,  en  een  overdosis  schermtijd  te compenseren  met  extra  beweging.

Niet   voor   niets   zien   we   internationaal   een   enorme   toename   in   buitenlessen. Vanaf half april gingen in Denemarken de scholen opnieuw open,  maar  veel  klassen  bleven  dicht:  de  helft  van  de  dag  wordt  er  verplicht buiten les gegeven. Ook in Vlaanderen wordt het organiseren van lessen in openlucht door de overheid aanbevolen. Tijd om naar buiten te trekken dus, maar is ons onderwijs klaar voor die stap? Een recente bevraging van BOS+ bij meer dan 200 leerkrachten lager  onderwijs  legde  de  belangrijkste  drempels  voor  buitenonderwijs  bloot. Het goede nieuws: die zijn stuk voor stuk op te lossen, zéker in de huidige context. Wij doorprikken de mythes, en zetten jou op weg met onderstaande tips en trics. Klik hier voor een downloadbare pdf.

Dat buitenlessen en natuur belangrijk zijn voor onze leerlingen heeft juf Joke uit de Sint-Vincentiusschool in Gontrode goed begrepen. Elk jaar organiseert ze haar boslessen. Dan trekt ze voor een ganse week het bos in met haar leerlingen.

Joke droomde al jaren over een school in het bos. Steeds als ze foto’s zag van de Scandinavische ‘forest schools’ liep ze vol van bewondering. In 2018 besloot ze om haar droom te realiseren. Ze zou klein beginnen: vier dagen met de kleuters leven en leren in het bos. Ze vond(en) het zo geweldig dat er in 2019 een vervolg moest komen. ‘Ongelooflijk hoe zelfstandig en creatief de kinderen worden’, vertelde juf Joke. Lees hier nog eens het volledige verslag.

Terug

Effecten van beheermaatregelen op aanvoer en afvoer van nutriënten in bossen

Engineered Wood Products 2022 in Nederland – infographic van Stichting Probos

Lees meer artikels