Updates
Nieuws

Van strakke designs tot biodiversiteitverhalen: een voorproefje van de WOOD-DESIGN ontwerpen

In het project WOOD-DESIGN bundelen 5 ontwerpers hun krachten met bedrijven uit de Vlaamse bos-en houtsector om tot realisaties te komen die de volledige sector kunnen inspireren. En of ze dat doen! BOS+, Flanders DC en Vlaanderen Circulair kregen afgelopen donderdag alvast een voorproefje van hoe de verschillende ontwerpen eruit (zullen) zien.

Het project WOOD-DESIGN is een samenwerking tussen BOS+, Flanders DC en Hout Info Bois en wordt gesteund door Vlaanderen Circulair. Met het project trachten de partners de bos-en houtsector dichter bij de designwereld te brengen, en omgekeerd.

Na het lanceren van een publieke oproep vorig jaar in mei, werden 5 designers en 5 bedrijven uit de bos-en houtsector geselecteerd en gekoppeld. Begin dit jaar gingen ze aan het werk. Samen gaan ze op zoek naar een optimaal gebruik van het geproduceerde hout, om de druk op onze bossen te verminderen, door afvalhout te herwaarderen en productieprocessen te optimaliseren.

Duurzame dynamische duo’s

Studio Plastique & Houthandel Vercruysse

 

Studio Plastique is een samenwerking tussen ontwerpers Archibald Godts en Theresa Bastek. Zij richtten de studio op na hun studies aan de Design Academy Eindhoven in 2017. Dit dynamische duo werkt voor WOOD-DESIGN samen met Houthandel Vercruysse, een familiebedrijf gevestigd in Gullegem (West-Vlaanderen), gespecialiseerd in de verhandeling van een zeer breed gamma aan houtproducten en houtsoorten.

Kenmerkend aan het designduo van Studio Plastique is dat ze in hun ontwerpen gedreven worden door een onderzoekende mindset die enerzijds op zoek gaat naar de relaties van hun designs met de natuur, de productiemethoden, de materiaalkringlopen en anderzijds de economische mogelijkheden van elk ontwerp probeert te herdenken. Vertrekkend vanuit hun nieuwsgierigheid, ontwerpen Archibald en Theresa objecten om het menselijk leven tot bloei te laten komen, maar proberen zij ook een kritische reactie te bieden op hedendaagse fenomenen en toekomstscenario’s.

Om een meer circulair gebruik van materialen aan te moedigen, heeft de studio in het verleden met siliciumdioxide geëxperimenteerd, een verbinding die in zand wordt gevonden en vaak wordt gebruikt om keukenapparatuur mee te maken. Ze recycleerden de grondstof uit afgedankte machines en ontworpen er een prachtige serie glazen serviesgoed mee.

Het werk van Studio Plastique kreeg internationale erkenning en hun werk werd geëxposeerd in het Design Museum Gent, Design Museum Holon, Van Abbe Museum Eindhoven en op internationale beurzen en platformen. Onlangs ontvingen de twee bezielers van de studio de ‘Henry van de Velde Young Talent Gold Award’ in België en de ‘SYN Award’ in Duitsland.

NAUWAU en Marc Goossens

 

Het volgende tweetal dat deelneemt aan WOOD-DESIGN zijn Rayah Wauters van NAUWAU en bosexploitant Marc Goossens.

In 2013 richtten Rayah Wauters en haar man, boomverzorger Niels Arnauts, NAUWAU op, met als grootste doel zoveel mogelijk lokaal en verantwoord gekapte bomen te recupereren als bouwstenen en niet als brandstof.​ Marc Goossens is een bosexploitant, rondhout- en brandhouthandelaar uit Westerlo. Het bedrijf is gespecialiseerd in loofhout, waaronder eik, berk, robinia, esdoorn en es.

De focus van de ontwerpen van NAUWAU ligt op kleinschalige in-huis productie van in -en exterieurobjecten, vervaardigd uit Belgisch massief hout, afkomstig van bomen die een restproduct zijn uit de boomverzorgingssector. De materie die gebruikt wordt, eerder dan het ontwerp, speelt voor Rayah en Shana een cruciale rol in het maakproces.

Het duo stelt dat bomen immers al beschikken over een eigen vormentaal en eigenlijk prachtig zijn zonder ze te hoeven bewerken. Deze natuurlijke vorm wordt ten alle tijde gerespecteerd en dient als leidraad in hun denkproces. Door de gebreken in de natuur te belichten en te zien als unieke vormcomponenten, komt een object tot stand waarin functionaliteit secundair is.

Objecten die geen impact hebben op het maatschappelijk welzijn of de sociale economie, die geen noodzakelijke behoefte invullen of zaken die gemaakt zijn zonder een welbedachte visie omtrent materiaalgebruik, zijn voor Rayah het antoniem voor duurzaam design.

Utilise.objects en Cohout

 

Het derde deelnemende koppel zijn ontwerpers Giel Dedeurwaerder en Brent Neve, van Utilise.objects, en bosexploitant en houthandelaar Cohout.

Utilise.objects is een Kortrijkse ontwerpstudio van Giel Dedeurwaerder en Brent Neve. Gielis een freelance product designer uit Kortrijk, met ervaring in diverse domeinen van de designsector en productontwikkeling. Met een veelzijdige kennis en onderbouwde methodologische aanpak maakt hij unieke ontwerpen met een diepere betekenis. Giel haalt de inhoud van zijn ontwerpen uit de geschiedenis, experimenten en constructies. De focus in zijn designs ligt op het vinden van de balans tussen functionaliteit, filosofie en verhoudingen, waarna hij deze koppelt aan de context van vandaag.

Brent Neve is daarnaast ook zelfstandig meubelontwerper onder zijn eigen label Ikke. Het design en de productie van zijn ontwerpen zijn zeer lokaal gericht. Brent ontwerpt en vervaardigt meubilair in massief hout en andere materialen, die op een zo eerlijk mogelijke manier worden benuttigd. Naast meubilair creëert het label ook designobjecten en interieurs. De rode draad doorheen alle designs die Ikke in het leven roept, is de puurheid van het materiaal. Het eindproduct is telkens het resultaat van de zoektocht naar de perfecte balans tussen de functionaliteit van een ontwerp en de speelsheid in vorm; zonder zichzelf in overdadigheid te verliezen.

Onder de noemer Utilise.objects slaan Brent en Giel de handen in elkaar en bundelen ze hun onderzoeken en projecten omtrent de puurheid van materiaal en vorm in functionele objecten. Zij werken voor WOOD-DESIGN samen met Cohout, een bosexploitant en rondhouthandelaar uit Limburg, gespecialiseerd in Europees loofhout, voornamelijk populier, eik, beuk en es.

In de ontwerpen van Utilise.objects komt hun gezamenlijke interesse in geschiedenis en evolutie bovendrijven. Ze halen hun inspiratie van Russische avant-garde kunstenaars, uit de Japanse Filosofie en de Deense ideologie; en experimenteren in hun designs met verschillende materialen en proporties.

Dat de samenwerking succesvol is, bewijzen mooie projecten zoals het ‘Collage’ theeservies dat ontworpen werd voor Serax, en in 2019 een Henry Van de Velde Award won.

Ellen Comhaire en IDE WOODS

 

Het vierde duo bestaat uit ontwerpster Ellen Comhaire, eveneens bezieler en zaakvoerder van Spink, en houtzagerij IDE Woods. Ellen studeerde in 2019 af als product ontwerper aan Howest, met haar ontwerp van een composteerbaar akoestisch paneel, gegroeid met zwamdraden (mycelium) op reststromen uit de landbouw.

IDE woods beschikt over de grootste naaldhoutzagerij van Vlaanderen en gespecialiseerd is in het zagen van vuren, grenen en douglas. Naast een zagerij bezit IDE Woods ook een state-of-the-art productielijn voor gevingerlast hout.

 

Ellen heeft al veel op haar palmares. Sinds 2016 maakt ze deel uit van het Unschool of Disruptive Design fellowship, in 2017 werd ze geselecteerd voor het DC Living lab in Aarhus en in 2018-2019 werkte ze als designer bij Glimps.bio, dat internationaal bekend staat als voortrekker in de biofabricage. Het zijn stuk voor stuk ervaringen die haar visie op duurzaamheid mee hebben vormgegeven.

Frederic Delbart en Thys Hout

 

Het vijfde en laatste duo bestaat uit Frederic Delbart en Thys Hout. Frederik Delbart is een Belgische ontwerper uit Antwerpen. Zijn gelijknamige studio is actief in verschillende domeinen; zoals productontwerp, strategie, innovatie, change management, consultancy en creative direction.

Thys Hout is een familiebedrijf, momenteel gerund door de vierde generatie. De zagerij en houthandel is gespecialiseerd in zowel Europees als geïmporteerd loofhout, van eik en beuk tot afzelia en massaranduba. Hun boomzaag met een capaciteit tot 12 m lengte is op zijn minst vernoemenswaardig.

Als creative director en strategisch consultant voor verschillende Belgische bedrijven, helpt Frederic zijn klanten en hun merken op weg naar een gezondere toekomst, zowel voor het bedrijf, de maatschappij, onze planeet en haar gebruikers.

 

Duurzaamheid in verschillende verpakkingen

 

Vorige week donderdag spraken alle partners en ontwerpers af voor een korte voorstelling van de ontwerpen en een feedbackronde. Het viel meteen op hoe verschillend de ontwerpers met de nevenstromen aan de slag waren gegaan.

“De ontwerpers hebben hun creativiteit de vrije loop gelaten, zowel conceptueel, als in het ontwerp. De designs zijn enorm divers.” Dries Van der Heyden, BOS+

Frederik Delbart gaat heel productgericht met nevenstromen van Thys Hout aan de slag. Rayah’s ontwerp is eerder verhalend, conceptueel, dienstverlenend en logistiek. Giel en Brent gingen erg onderzoeksmatig aan het werk en vertrokken vanuit een dubbele connotatie van het gebruik van hout voor ontwerpen.

Na de voorstellingen en feedback mochten de deelnemers en de partners samen genieten van een heerlijke lunch in Illie Mangaro in Dok Noord te Gent. Nu maken de deelnemende duo’s zich klaar voor het grote event in december, waarop zij hun designs publiek tentoonstellen en een woordje uitleg geven. Meer info over de precieze datum van dat evenement volgt nog.

Terug

Stem voor het bos

Hoe de Paashaas verantwoordelijk is voor de achteruitgang van Afrikaanse bossen

Lees meer artikels