Natuur brengt mensen samen, en zeker voor scholen is toegankelijk groen een noodzaak. Leerlingen die vaker buiten les krijgen zijn immers gezonder én gelukkiger. We realiseren twee klasbosjes en betrekken de leerlingen en leerkrachten bij dit ontwerp. De inrichting doen we bovendien met lokaal hout: zo zetten we meteen ook duurzaam bosbeheer in de kijker. Daarnaast voorzien we ook vormingen rond outdoor educatie.
Het project bruisende bossen krijgt steun van de Europese Unie, de Vlaamse overheid en de provincie Oost-Vlaanderen binnen het plattelandsprogramma LEADER.
In het centrum van Evergem, nabij het kruispunt van de Hofbilkstraat en de Reibroekstraat bevindt zich een perceel dat onlangs door de eigenaar bebost werd en aan BOS+ geschonken. Het gaat om een jong bosje, bekend als ‘bezoekbos’, achter het MUDA Kunst secundair en naast MUDA’z Cultuurcafé en warenhuis ALDI.
Samen met de gemeentelijke basisschool denken we na hoe we dit ontwerp nog beter kunnen afstemmen op de noden van leerlingen en leerkrachten.
Nabij het kruispunt van de schildekensstraat en de kluizendorpstraat bevinden zich enkele bosjes: de Cluysebossen. Een deeltje daarvan wordt normaal gezien binnenkort als speelzone aangeduid. Dat stukje zijn we alvast aan het ontwerpen, samen met vrije basisschool De Kleine Prins.
Schrijf je alvast in voor de plantactie en ontvang deze herfst een uitnodiging om één van de bosjes mee aan te leggen.
In het centrum van Evergem, nabij het kruispunt van de Hofbilkstraat en de Reibroekstraat bevindt zich een perceel dat onlangs door de eigenaar bebost werd en aan BOS+ geschonken. Dit perceel, bekend als 'bezoekbos', richten we binnenkort in als speel- en leerbos. Ook een deel van de Cluysebossen - aan het kruispunt van de schildekensstraat en de kluizendorpstraat - wordt op die manier ingericht. Aan dat ontwerp zijn we alvast, samen met vrije basisschool De Kleine Prins, begonnen.
Het project heeft volgende doelstellingen:
Actieve betrokkenheid van de gemeenschap en scholen bij het ontwerp en de aanleg van de ontmoetingsplekken, resulterend in een bruikbaar ontwerp en een verhoogd gevoel van eigenaarschap.
Verhoogde bewustwording van het belang van bossen bij verschillende doelgroepen. Door educatieve elementen te integreren, door de theatervoorstelling ‘MOS’, door uitgewerkte klasactiviteiten.
Bewustwording van het belang van duurzaam bosbeheer en lokaal houtgebruik, via informatieve speelelementen en educatieve activiteiten.
Verbeterde recreatieve en educatieve voorzieningen in de bossen die aansluiten bij de noden van de gebruikers.
Verhoogde interesse in outdoor educatie bij de deelnemende scholen dankzij kant-en-klaar lesmateriaal, drempelverlagende workshops en een geschikte ruimte in de buurt.
Ecologische meerwaarde dankzij een klimaat robuust ontwerp dat biodiversiteit ondersteunt een aandacht heeft voor autochtone soorten, een lange bloeiboog, natuur inclusieve architectuur, bouwen met circulair materiaal,…
Bij de realisatie van onze stedelijke vergroeningen hechtten we altijd veel belang aan participatie van lokale burgers, jeugdverenigingen, scholen, bedrijven en overheden. Dit zorgt ervoor dat de vergroening lokaal gedragen wordt, zodat het ook een sociale rol kan vervullen en mensen kan samenbrengen. Een bruisbosje is ook veel meer dan louter een postzegelbos: ook klimbomen, sneukelhagen of fruitbomen, een wilgenhut, gezellige zithoekjes, een avontuurlijk parcours, een buitenleslokaal, … zijn mogelijke invullingen.
Met workshops en enquêtes of overleg brengen we de noden en wensen van toekomstige gebruikers in kaart. Al deze input wordt verwerkt tot een gedragen visie.
Uit onderzoek blijkt dat outdoor learning een positieve impact heeft op de gezondheid en welbevinden van kinderen, de ontwikkeling van sociale vaardigheden, op hun zelfvertrouwen en gevoel van verbondenheid met de natuur. Kinderen die vaker buiten les krijgen, zullen dus ook geneigd zijn meer zorg te dragen voor de natuur.
Daarnaast bevordert outdoor learning de motivatie van kinderen om te leren. Het biedt kansen tot onderzoekend leren: de kinderen geraken geprikkeld door wat ze ervaren met hun zintuigen. En wie ervaart, onthoudt beter. Buitenactiviteiten prikkelen ook de creativiteit en fantasie van de kinderen, wat dan weer belangrijke bouwstenen zijn voor probleemoplossend denken.
In al onze educatieve projecten trekken we daarom de kaart van outdoor educatie. Je kan onze visie en heel wat tools vinden op onze website.
Is hout oogsten slecht voor de natuur? Het vellen van bomen roept vaak heel wat weerstand op bij omwonenden en natuurliefhebbers. Dat begrijpen we bij BOS+ heel goed. Onze liefde voor bomen is diepgeworteld. Heel wat mensen hebben een bijzondere band met een welbepaalde boom.
Toch zijn we niet tégen houtproductie in onze bossen. Hout is een duurzame grondstof, en voor heel wat toepassingen is hout de meest klimaatvriendelijke optie. Zeker als het lokaal wordt geoogst. Duurzaam bosbeheer volgens de Pro Silva principes staat daarom centraal in onze werking. Met weloverwogen kappingen, volgens een goed beheerplan, versterken we de biodiversiteit, maar geven we ook aandacht aan de recreatieve en economische functies van onze bossen.
Met het project Bruisende Bossen willen we ook dit verhaal belichten. We combineren een noodzakelijke velling van tamme kastanjes met het inrichten van de bosklasjes.
Wie meer wil weten over duurzaam bosbeheer en de Pro Silva principes is hier op het juiste adres.