5 ontwerpers werden uitgedaagd om aan de slag te gaan met de houtige (neven)stromen van 5 houtbedrijven. Met WOOD-DESIGN wil BOS+ houtverwerkende bedrijven en designers dichter bij elkaar brengen. Tijdens een tweejarig traject met pilootprojecten werden 5 ontwerpers uit de designwereld gematcht met 5 bedrijven uit de Vlaamse bos- en houtsector om tot realisaties te komen die de volledige sector kunnen inspireren.
WOOD-DESIGN wil houtverwerkende bedrijven en designers dichter bij elkaar brengen. 5 ontwerpers werden gematcht met 5 bedrijven uit de Vlaamse bos- en houtsector. Hun resultaten kunnen de volledige sector inspireren. Door middel van sociaal, ecologisch en economisch design willen we de houtsector verder verduurzamen.
Om de druk op bossen te verminderen gaan de designers in dit project uitgedaagd om het geproduceerde hout zo optimaal mogelijk te gebruiken. Dat zullen ze doen door afvalhout te herwaarderen en productieprocessen te optimaliseren.
Geen eenvoudige opgave, want het meeste resthout heeft al een afzetmarkt: van schors voor in tuinen, tot houtkrullen voor in stallen of massieve houtresten voor brandhout. Nieuwe materiaaltoepassingen of concepten kunnen de levensduur van deze houtstromen echter verlengen of lokale verwerking stimuleren. Nog een voordeel? Wanneer hout gebruikt wordt in duurzamere toepassingen blijft de koolstof die de bomen in het hout hebben opgeslagen immers langer gefixeerd.
Studio Plastique is een samenwerking tussen ontwerpers Archibald Godts en Theresa Bastek. Zij richtten de studio op na hun studies aan de Design Academy Eindhoven in 2017.
De studio wordt gedreven door een onderzoekende mindset die resulteert in ontwerpen die de relaties met de natuur, de productiemethoden, de materiaalkringlopen of de economische mogelijkheden proberen te herdenken. Vertrekkend vanuit hun nieuwsgierigheid, ontwerpt het duo objecten om het menselijk leven tot bloei te laten komen, maar proberen zij ook een kritische reactie te bieden op hedendaagse fenomenen en toekomstscenario’s.
In 2013 richtten Rayah Wauters en haar man, boomverzorger Niels Arnauts, NAUWAU op, met als grootste doel zoveel mogelijk lokaal en verantwoord gekapte bomen te recupereren als bouwsteen en niet als brandstof. In 2018 herwerkte Rayah, samen met haar zus en bedrijfspartner Shana Wauters, de gehele bedrijfsfilosofie tot wat het nu is.
De focus van de ontwerpers ligt op kleinschalige in-huis productie van in -en exterieurobjecten, vervaardigd uit Belgisch massief hout, afkomstig van bomen die een restproduct zijn uit de boomverzorgingssector. De materie die gebruikt wordt, eerder dan het ontwerp, speelt voor de ondernemers een cruciale rol in het maakproces. Het duo stelt dat bomen immers al beschikken over een eigen vormentaal en eigenlijk prachtig zijn zonder ze te hoeven bewerken. Deze natuurlijke vorm wordt ten alle tijde gerespecteerd en dient als leidraad in het gehele denkproces. Door de gebreken in de natuur te belichten en te zien als unieke vormcomponenten, komt een object tot stand waarin functionaliteit secundair is.
Giel Dedeurwaerder en Brent Neve namen deel aan de oproep als collectief.
Giel Dedeurwaerder is een freelance product designer uit Kortrijk, met ervaring in diverse domeinen van de designsector en productontwikkeling. Met een veelzijdige kennis en onderbouwde methodologische aanpak maakt hij unieke ontwerpen met een diepere betekenis. –
Brent Neve is zelfstandig meubelontwerper onder zijn eigen label “Ikke“. Het design en de productie van zijn ontwerpen zijn zeer lokaal gericht. Brent ontwerpt en vervaardigt meubilair in massief hout en andere materialen, die op een zo eerlijk mogelijke manier worden benuttigd. Naast meubilair creëert het label ook designobjecten en interieurs.
Onder de noemer ‘Utilise.objects’ slaan Brent en Giel de handen in elkaar en bundelen ze hun onderzoeken en projecten omtrent de puurheid van materiaal en vorm in functionele objecten.
Ellen Comhaire studeerde in 2019 af als product ontwerper aan Howest, met haar ontwerp van een composteerbaar akoestisch paneel, gegroeid met zwamdraden (mycelium) op reststromen uit de landbouw. Maar ze heeft al meer op haar palmares. Sinds 2016 maakt ze deel uit van het Unschool of Disruptive Design fellowship, in 2017 werd ze geselecteerd voor het DC Living lab in Aarhus en in 2018-2019 werkte ze als designer bij Glimps.bio, dat internationaal bekend staat als voortrekker in de biofabricage. Het zijn stuk voor stuk ervaringen die haar visie op duurzaamheid mee hebben vormgegeven: “We kennen al decennia de – niets minder dan destructieve – gevolgen van onze huidige manier van denken en produceren; waarom zouden we nog kiezen voor dat eindig, lineair verhaal als een (sociaal én ecologisch) duurzaam, circulair alternatief perfect mogelijk is?”
Frederik Delbart is een Belgische ontwerper uit Antwerpen. Zijn gelijknamige studio is actief in verschillende domeinen; zoals productontwerp, strategie, innovatie, change management, consultancy en creative direction. Als creative director en strategisch consultant voor verschillende Belgische bedrijven, helpt hij zijn klanten en hun merken op weg naar een gezondere toekomst, zowel voor het bedrijf, de maatschappij, onze planeet en haar gebruikers.
“Sinds het begin van mijn carrière als ontwerper draag ik duurzaamheid hoog in het vaandel. Dit door steeds kritisch te kijken naar de materialen en technieken die er gebruikt worden bij ontwerpen, maar ook door de vraag te stellen of het nieuwe product meerwaarde biedt zonder schade te berokkenen aan de planeet. We hebben geen planeet B. Als ontwerpers maken we deel uit van de eerste schakels van het productontwikkelingsproces en is het onze taak om bedrijven te ondersteunen naar een duurzame toekomst.”
BOS+ lanceerde een oproep en kreeg 64 kwalitatieve reacties binnen.
Uit de design- en houtwereld.
De totale omzet van de circulaire economie. Deze moet hoger liggen dan de globale Vlaamse economie voor een versnelde transitie.
Stijging tewerkstellingsgraad van de circulaire sector tussen 2008 en 2020, deze ligt hoger dan de stijging van de globale tewerkstelling in Vlaanderen (5,8 %).
Met het project streven we drie doelstellingen na, met oog op het duurzaam verwerken van resthout.
Door WOOD-DESIGN gaan ontwerpers en houtbedrijven samen op zoek naar alternatieve bestemmingen voor resthout.
Door designers in contact te brengen met houtbedrijven, krijgen zij inzicht in de Vlaamse bosbouw en houtverwerking.
Door WOOD-DESIGN hopen we een optimalisatie te stimuleren van de processen betreffende de verwerking van resthout in de houtverwerkende sector en zo een circulaire economie te ondersteunen.
5 ontwerpers laten kennismaken met 5 houtbedrijven, hen duurzame ontwerpen laten maken en deze pilootprojecten aan een breder publiek communiceren.
Projectoproep gelanceerd en inzendingen beoordeeld met de projectpartners
Voortraject waarbij de designers op bezoek gingen bij de bedrijven en de organisatie van een webinar voor een breder publiek.
Onderlinge uitwisseling en feedback met ontwerpers en projectpartners om ontwerpen te verbeteren.
De eindontwerpen worden voorgesteld op een eindevent en tentoongesteld op Design Fest Gent.
Vragen over dit project of wil je meer informatie over de designers? Contacteer ons dan.