ECOHUBS wil de drempels voor het aanleggen van een groen bedrijventerrein zo veel mogelijk verlagen. Aan de hand van een bevraging van bedrijven werden deze drempels in kaart gebracht. Met deze informatie ontwerpen we vijf laagdrempelige basisconcepten, waarmee we bedrijven willen overtuigen om te vergroenen op hun bedrijventerrein.
Bedrijventerreinen zijn vaak verhard en indien er reeds groen aanwezig is, intensief beheerd. Hierdoor is de kwetsbaarheid van bedrijven voor de gevolgen van klimaatsverandering groot. Bedrijventerreinen situeren zich vaak in stedelijke context waar het hitte-eilandeffect reeds heerst. Meer groen op bedrijventerreinen zorgt voor minder hitte-stress, betere waterinfiltratie en dus minder wateroverlast, betere regulatie van het lokaal klimaat waardoor op warme dagen minder verkoeling nodig is in het gebouw. Ook bedrijven waar slechts op eerste zicht weinig mogelijkheden lijken te zijn, kunnen met kleine ingrepen voordeel verkrijgen.
Naast het feit dat groen een bondgenoot is bij een veranderd klimaat, zijn er nog vele voordelen verbonden aan een groen bedrijventerrein. Groen verhoogt het welzijn van de werknemers. Ze heeft een significante impact op het stressniveau van werknemers alsook op ziekteverzuim. Daarnaast zet groen aan tot meer beweging waardoor de arbeidsproductiviteit stijgt.
De aanwezigheid van biodivers groen verbetert het imago van een bedrijf tegen over klanten en zijn omgeving. Daarnaast stijgt de vastgoedwaarde van het gebouw.
Ook hebben bedrijventerreinen veel potentieel om in het landschap groen- maar ook blauwnetwerken te versterken, en kunnen een belangrijke meerwaarde zijn voor de biodiversiteit door het aanleggen van biodiverse groenelementen.
De bevraging werd ingevuld door 31 bedrijven.
Er zullen 5 basisconcepten uitgewerkt worden binnen dit project.
Drie bedrijven zullen als pilootcase een vergroeningstraject opstarten.
De totale oppervlakte van bedrijventerreinen in Vlaanderen.
Het ontharden en vergroenen van bedrijventerreinen om bedrijven veerkrachtiger te maken tegen extreme weerfenomenen.
Via een bevraging bij verschillende bedrijven zowel via een enquête als individuele gesprekken brengen we de drempels en motivatoren in kaart om te gaan vergroenen op eigen bedrijventerreinen.
Aan de hand van de drempels die we ervaren hebben, zullen er vijf basisconcepten uitgewerkt worden waarmee we bepaalde drempels kunnen verlagen en bedrijven kunnen inspireren en motiveren.
De basisconcepten worden visueel aantrekkelijk gelay-out.
Samen met drie bedrijven zullen we de basisconcepten uit testen. We lopen een vergroeningstraject waarbij we starten met participatie, daarna een ontwerp maken en uiteindelijk de realisatie doen.
De basisconcepten en communicatie-instrumenten worden geüpdatet met de opgedane kennis vanuit de pilootcases.