Updates
Nieuws

De natuur dichtbij: op de huid

De natuur heeft tal van positieve effecten op het menselijk welzijn. In de natuur zijn verlaagt onder andere de bloeddruk, verlicht stress en verbetert de stemming. Als je in de natuur tijd doorbrengt, word je fysiek actief zonder dat je het merkt. Een hechte band met de natuur als kind legt de basis voor een hechte band met de natuur, ook als volwassene, wat veel voordelen heeft voor ons (geestelijk) gezondheid. Maar er is nog een voordeel dat we willen benadrukken. Wat weet jij over het versterkende effect van microbieel contact met ons immuunsysteem?

Wat is een microbioom?

Microbioom is een verzamelnaam voor micro-organismen in en rond ons lichaam, zoals bacteriën en virussen. Die werken elke dag keihard aan onze gezondheid. De samenstelling van het microbioom is onderhevig aan veranderingen in ons eetpatroon, maar ook door bijvoorbeeld (meer) contact met de aarde.

Evolutionaire veranderingen

Doorheen de evolutie heeft ons immuunsysteem zich ontwikkeld samen met de omringende microben, zoals bacteriën en microscopische schimmels. Nu we het grootste deel van ons leven binnenshuis en in verharde gebieden doorbrengen, is ons immuunsysteem niet zo goed getraind als vroeger.

Aandoeningen van het immuunsysteem zoals allergieën en astma zijn de laatste decennia exponentieel toegenomen. Een van de redenen is onze vervreemding van het diverse microbioom van de natuur. Het menselijke immuunsysteem heeft uitdagingen nodig om zich te ontwikkelen tot een functionerende entiteit. Daarom is het voor iedereen, bovenal voor kinderen van wie het immuunsysteem nog in ontwikkeling is, belangrijk om veel tijd door te brengen in nauw contact met de natuur. Het is absoluut geen ramp als er klein beetje (schone) aarde op je huid of in je mond terechtkomt – integendeel!

Maar voor die blootstelling aan microben is het niet per se nodig om naar de Ardennen te trekken. De natuur begint daar waar het asfalt eindigt. Zelfs in de stedelijke bossen en de kleine weiden leven honderden zichtbare soorten om bestudeerd en bewonderd te worden – evenals tienduizenden microben die de werking van ons immuunsysteem een boost kunnen geven.

Geef de natuurlijke microben een kans om in contact met je te komen.
Kies een groene weg in plaats van een asfaltweg. Ga met je kind op zoek naar gekke planten om te onderzoeken of neem kriebeldiertjes onder de loep en maak ze na met natuurlijke materialen. Neem een pauze tijdens je wandeling en ga op eens boomstam zitten in plaats van op een bankje.

Tal van mogelijkheden om ons immuunsysteem een boost te geven. Waar wacht je nog op?

Tips om dichter bij de natuur te komen

  • Maak er een dagelijkse gewoonte van om naar buiten te trekken beweeg je bij voorkeur in verschillende natuurlijke omgevingen, zoals bossen, het strand, in je tuin…
  • Geniet van de natuur met al je zintuigen: adem de geuren van het bos in, raak de stam van een boom aan, of streel de bloemblaadjes van een bloem. Via de huid en luchtwegen kom je in rechtstreeks contact met microben.
  • Wees niet te bang voor om vuil te worden. Laat het kind in jou naar boven en geef zo het voorbeeld aan kleine ravotters. Laat zien dat het niet vies is om met de natuur in aanraking te komen, het is net erg verrijkend. Spring in de plassen en graaf putten in de aarde.
  • Breng natuur binnenshuis en breng zo het hele gezin in contact met de microben: pluk paardenbloemen, brandnetels en zevenblad voor een salade in de keuken. In de winter kun je wat gedroogde en dode takken van winterscheuten verzamelen, bv. distels, lisdodde en rieten. Plus slechts een paar stukken, want de dieren hebben deze ook nodig, vooral in de winter.
  • Fotografeer en post over de natuur met de hashtag  #3030campagne en je gaat merken dat je nog meer aandacht gaat besteden aan de omringende natuur.

30-30

Het belangrijkste is om de meest aangename en gemakkelijkste manier te vinden om van de natuur te genieten en tegelijkertijd de gezondheids- en welzijnsvoordelen van de natuur te benuttigen. Met de 3030-campagne moedigen we mensen aan op weg naar een nieuwe en gezonde gewoonte.  Slechts 30 minuten per dag kan veel betekenen voor ons immuunsysteem en algemene gezondheid.

Terug

Bovengrondse koolstofopslag in beheerde en onbeheerde bossen in Vlaanderen

Verslag themavoormiddag: de houtsector en import in Vlaanderen 

Lees meer artikels